24

Protokół nr 24/2009


z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,


które odbyło się 19 stycznia 2009 r.

 

Obecni według listy obecności
oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu

 

Tematyka posiedzenia:

1.      Przyjęcie
planu pracy Komisji i sprawozdania z pracy Komisji.

2.      Analiza
materiałów i sprawy bieżące.

 

Ad. 1.

Plan pracy komisji.

p. A. Myszkowski – proponuję, żeby komisje wspólnie odbyły posiedzenie
w miesiącu marcu w Domu Pomocy Społecznej.

Przewodniczący – nie widzę problemu

p. M. Mróz – czy my w Domu Pomocy Społecznej omawiamy
tylko Dom Pomocy Społecznej,  czy całe
posiedzenie.

Przewodniczący – mamy wielu gości i nie wiem czy powinniśmy
tam wszystkich przewozić. Zostanie to uzgodnione.

 

Komisja pozytywnie (6-0-0)
zatwierdziła plan pracy komisji na rok 2009.

 

Przewodniczący – przygotowałem sprawozdanie, czy są
uwagi, jeżeli nie ma zamykam ten punkt posiedzenia.

 

Na posiedzenie przybyła Radna  Aleksandra Kabat.

Ad.2

W sprawie uchwały dotyczącej
zmian budżetu Powiatu Tucholskiego głos zabrali:

p. K. Siniło – zostały przyjęte środki dotyczące programu
9.4., środki z Funduszu Pracy na wynagrodzenia, przyjmujemy 2,5% z PFRON jest
możliwość, żeby z tych środków były finansowane wynagrodzenia, zwiększenie
środków z programu na PCPR. Jest dodane zadanie dotyczące zakupu maszyny
szorującej dla ZSLiT.

 

Komisja
pozytywnie (7-0-0) zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2009 rok.

 

W sprawie
projektu uchwały w sprawie dodatkowego wynagrodzenia Starosty Tucholskiego głos
zabrali:

p. K. Siniło – pismo Wojewody, że tylko Rada może przyznać
to dodatkowe wynagrodzenie.

 

Komisja
pozytywnie (7-0-0)
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dodatkowego wynagrodzenia dla
Starosty Tucholskiego.


 

p. K. Siniło – jest uchwała dotycząca przyjęcia regulaminu
uczestnictwa w projekcie „Kadry oświaty podwyższają swoje kwalifikacje”.

p. D. Gromowska – pan Starosta na spotkaniu mówił o 4 inwestycjach,
które mają być zgłoszone do RPO.

p. T. Zaborowski – trwają prace dokumentacyjne dotyczące
przygotowania projektów dróg. Część inwestycji będzie w ramach „specustawy”,
żeby uniknąć opłat za wyłączenie gruntów rolnych i leśnych.

 

W kwestii funkcjonowania
powiatowej służby zdrowia głos zabrali:

p. M. Mróz – czytając
odpowiedź na interpelację widać, że problem jest w kardiologii. W kontekście
dostosowawczym czy będzie możliwość rozwoju w tym kierunku? Jest to dziedzina
inwazyjna.

p. A. Myszkowski – to szpital, powiat ma określić zadania.
Nasz szpital musiałyby mieć bardzo skomplikowane procedury i to w takich
ośrodkach się nie sprawdza. Trzeba dostosować dobrze to co jest. Założenia są
takie, że trzeba tego pacjenta przekazać do ośrodka, który ma odpowiednie
możliwości, a u nas oddział wewnętrzny ma elementy kardiologiczne nieinwazyjne.
Czym innym jest poradnia. Poradnia pełni funkcję konsultacyjną ze wstępną
diagnostyką. W Tucholi kardiolog odszedł ze względu na stan zdrowia i jest
problem z pozyskaniem drugiego.

p. M. Mróz – jeżeli kładziemy środki to musimy wiedzieć, co
w tym kierunku będzie się działo. Czyli jest coś w tym zakresie.

p. A. Myszkowski – są to elementy: można wykonać próbę
wysiłkową i echo serca. Jest to dobrze oceniane przez Bydgoszcz. W zakresie
neurologii też powinno się poprawić jak będzie tomograf. Dużo się poprawi. Jest
to problem dyskopatii, gdzie jest potrzebna szybka diagnoza.

p. A. Kabat – w kardiologii i neurologii jest najdłuższa
kolejka. Kto to określa, że pilne.

p. A. Myszkowski – lekarz kierujący to wpisuje i wtedy jest
przyjmowany w najszybszym możliwym terminie.

p. A. Kabat – jest to trudne i różnie to bywa.

p. A. Myszkowski – powinny to być sytuacje wyjątkowe i
dlatego lekarze muszą tego przestrzegać.

p. S. Łangowski – jest to zadanie powiatu i musimy to zapewnić.
Mam pytanie czy to brak specjalistów, czy brak środków?

p. A. Myszkowski – jest zła organizacja i za małe kontrakty
są np. do kardiologa trafia bardzo dużo pacjentów, którzy nie muszą trafić do
kardiologa, ale trafiają tam, bo internista nie może zlecić jakiegoś badania. Trafia
do kardiologa na badanie i wynik zostaje w poradni kardiologicznej, a nie
trafia do lekarza kierującego. Podobnie jak z rwą kulszową nie musiałby iść do
neurologa tylko na tomografię i od razu do neurochirurga.

p. T. Zaborowski – a jak tu np. skierowanie na rentgen.

p. A. Myszkowski – nie wszystko widać na RTG, a np. dla
neurochirurga nie jest to wystarczające.

p. M. Mróz – z tego wynika, że najdłuższe kolejki są do neurologa
i kardiologa, reszta jest w miarę na bieżąco.

p. A. Myszkowski – przez to jest trochę jest tak, że leczy
się pacjentów bez konsultacji, żeby szybciej podjąć leczenie.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                                                                    Przewodniczący
Komisji

 

Katarzyna Puczyńska                                                                /-/Zbigniew Grugel

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół nr 24/2009
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 20 stycznia 2009 r.

Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Stanisław Rzepiński – p. o. Naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska.

Tematyka posiedzenia:
1.    Przyjęcie planu pracy Komisji na 2009 r.
2.    Przyjęcie sprawozdania z pracy Komisji za 2008 r.
3.    Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1.
p. A. Kabat – przygotowano plan pracy, czy są uwagi.

Komisja pozytywnie (4-0-0) zaoponowała przedstawiony plan pracy komisji na 2009 rok.

Ad.2.
Komisja przyjęła sprawozdanie z pracy Komisji za 2008 rok.

Ad. 3.

W sprawie projektu zamiany budżetu na 2009 rok:
p. K. Siniło – zmiana dotyczy przyjęcia do budżetu 1 mln zł. przyjęcie środków na projekt, jesteśmy koordynatorami. Przyjęcie środków z Funduszu Pracy, 2,5% z PFRON na realizację zadań. Dokonane są przeniesienia i dodano zadanie inwestycyjne: Zakup maszyny czyszcząco-szorującej dla ZSLiT.
p. K. Łukaszewicz – jaka nawierzchnia sali?
p. T. Zaborowski –wykładzina teraflex o grubości 7 mm. W dniu dzisiejszym był odbiór tej nawierzchni. Od dziś montowany jest sprzęt.

Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2009 rok (4-1-0).

W sprawie projektu w sprawie dodatkowego wynagrodzenia dla Starosty Tucholskiego.
p. K. Siniło – uchwała dotyczy tzw. trzynastki od tego roku jest wymagana uchwała rady, nastąpiło to w wyniku wyroku NSA, było pismo Wojewody w tej sprawie.

Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dodatkowego wynagrodzenia dla Starosty Tucholskiego (5-0-0).

W sprawie projektu dotyczącego zmiany regulaminu do projektu ”Kadry podwyższają swoje kwalifikacje”:
p. K. Siniło – regulamin do projektu ”Kadry podwyższają swoje kwalifikacje”. Regulamin przyznawania dofinansowania dla nauczycieli z naszych jednostek.
p. K. Łukaszewicz – skąd środki?
p. K. Siniło  – z wydatków bieżących
p. A. Kabat –proszę o informację Pana Rzepińskiego.

p. S. Rzepiński – sprawa regulacji spraw własnościowych odnośnie  działek Skarbu Państwa w księgach. Umowa z OPGiK została podpisana, ale idzie to bardzo wolno. Sami też pobieramy wyciągi z ksiąg i wypełniamy to w miarę możliwości. Jest problem z gruntami Marszałka. Było spotkanie u Wojewody, ale nie uzyskaliśmy żadnych informacji w tym zakresie. Są to skutki działań ostatnich 60 lat i jest to bardzo skomplikowane. Chyba jesteśmy najdalej, ale nie zdążymy do końca kwietnia. Wąskim gardłem jest sąd, który jest w remoncie i to się opóźnia. Nie będzie na to czasu. Czekamy w sprawie Programu Ochrony Środowiska na gminy. Został przekazany do Marszałka i ogłoszony w BIP-ie. Przetarg na Kamienicę – do 12 marca zgłaszanie ofert. Rozpoczynają się zgromadzenie spółek wodnych. Będzie w Tucholi. Będziemy uczestniczyć. Będziemy informować o możliwościach pozyskania środków. Należy zdecydować, czy dajemy po równo, czy zależy od efektywności.
p. A. Lewandowski –w gminach Lubiewo, Kęsowo, Cekcyn, Gostycyn dają gminy. Tuchola też. W Śliwicach nie ma spółki.
p. T. Zaborowski  – w Gostycynie są objęte działaniem spółki tylko 3 miejscowości, w gm. Tuchola nie cała gmina.
p. S. Rzepiński – w Kęsowie cała gmina i tam aktualnie 80%  wynosi ściągalność składek, a było 20%.
p. T. Zaborowski – są te spółki wodne pracownicze np. Kamienica, a mają te melioracje pod opieką i zastanawiam się czy tu nie dać też, żeby to było zbliżone do realiów i spółka Wieszczyce.
p. A. Kabat – po tych zgromadzeniach można to określić i przedstawić.
p. S. Rzepiński – czy dla tych przedsiębiorstw też.
p. A. Kabat – można to przeanalizować w miarę możliwości.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie komisji.

Na tym zakończono protokół.

Protokołowała:                                                                    Przewodnicząca Komisji
Katarzyna Puczyńska                                                                Aleksandra Kabat

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół nr 24/2009
z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia,
które odbyło się w dniu 19 stycznia 2009 r.


Obecni na posiedzeniu wg listy obecności oraz p. Tadeusz Zaborowski – Wicestarosta Tucholski,


Tematyka posiedzenia:
1. Wypracowanie stanowiska w sprawie funkcjonowania powiatowej służby zdrowia
2. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.


Ad. 1.
Przewodniczący – pan Prezes poinformował mnie, że są prowadzone rozmowy w sprawie wyłonienia osoby koordynatora.
p. T. Zaborowski – Prezes będzie na sesji i będzie odpowiadał na pytania. Została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę. Starostwo wykonało uzgodnienia z sąsiadami nieruchomości. Zostanie przygotowane ogłoszenie o przetargu i wkrótce przetarg zostanie ogłoszony. Zostanie wybrany koordynator projektu – jest 2 kandydatów i przetarg na nadzór inwestorski. Mamy nadzieję, że ofert nie będzie za dużo i uchybień, bo sprawa się wtedy przeciąga. Jest uzupełniany projekt odnośnie infrastruktury, bo pozwolenie dotyczyło kubatury, a reszta na zgłoszenie. Będzie przygotowana dokumentacja odnośnie solarów. Będzie też przygotowana dokumentacja odnośnie łazienek przy pokojach
p. W. Kroplewski – czy wyjście zostanie przygotowane?
p. T. Zaborowski – będzie to przeprojektowane. Uzgadniano odnośnie komina od strony p. Lamparskich i podpisaliśmy uzgodnienie. Nie wszystko projektanci dopięli. Część będzie jeszcze uzupełniana.
Przewodniczący – czy będzie wyłączony plac za szpitalem?
p. T. Zaborowski – w całości nie, być może czasowo jak będzie wykonywana infrastruktura. Trzeba się liczyć z  tym, że czasowo będzie to konieczne ze względu na bezpieczeństwo. Zwracałem uwagę na zebraniach wiejskich, żeby mieszkańcy uzbroili się w cierpliwość na czas przebudowy. Należy też taką informację do mediów podać, żeby uzbroili się w cierpliwość.
p. W. Kroplewski – to będzie trudne, żeby wykonać tę infrastrukturę i jednocześnie pracować na 100%, żeby wykonać kontrakt.
p. T. Zaborowski – myślę, że to się da z tą dobudową, ale mam obawy co do przebudowy tej starej części, bo tam są stropy drewniane w tej części od kaplicy.
Przewodniczący – tych środków na to będzie mniej, bo my opieramy się na ubezpieczeniach.
p. T. Zaborowski – stawki za punkty zostały zmniejszone i to jest coraz gorzej.
Przewodniczący – wnioski p. Kabat są uzasadnione. Może wystąpić o podjęcie działań o zwiększenie liczby świadczeń.


Komisja wystąpi do Prezesa Spółki Szpital Tucholski” Sp. z o.o. z wnioskiem o podjęcie działań w celu zwiększenia liczby świadczeń w poradniach specjalistycznych.
p. W. Kroplewski – albo NFZ zwiększy świadczenia, albo ktoś te świadczenia wykupi np. powiat.
p. T. Zaborowski – przy budowie szpitala raczej to trudne. Było kiedyś finansowane przez władze, ale były wciąż zalecenia, żeby ograniczyć etaty.



Ad. 2.
Plan pracy Komisji na 2009 r.
Przewodniczący – w kwietniu dodano Informację o pracy Specjalistycznego Ośrodka wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie.



W sprawie organizacji dnia służby zdrowia:
p. W. Kroplewski – uważam, że powinniśmy wystosować oficjalne pismo do prezesa i dyrektora MCL. Musimy ustalić ostateczny termin, w którym zbierzemy wszystkie propozycje wykładów.
Przewodniczący – zaproszenie prezesa, żeby przedstawił dla mieszkańców informację odnośnie rozbudowy szpitala.


Komisja ustaliła, że spotka się na początku miesiąca marca w celu dopracowania szczegółów odnośnie DNIA SŁUŻBY ZDROWIA. .



Na tym zakończono protokół.
Protokołowała:                                                                    Przewodniczący Komisji
Katarzyna Puczyńska                                                            Andrzej Myszkowski

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół
Nr 24/2008


z
posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej


w dniu 1
grudnia 2008 roku.

 

Obecni na posiedzeniu Członkowie Komisji
Edukacji według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Krystyna Siniło –
Skarbnik Powiatu, p. Sylwia Sobczak – Zastępca Naczelnika Wydziału Edukacji,
Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej Starostwa Powiatowego w Tucholi, p.
Bogusław Szramka – Naczelnik Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury
Fizycznej Starostwa Powiatowego w Tucholi, p. Urszula Piotrowska – Dyrektor
Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Tucholi, p. Regina Wrębel – Dyrektor Zespołu
Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w Tucholi, p. Aniela Czyżyk – Dyrektor
Zespołu Szkół Leśnych w Tucholi, p. Mariola Pawelska – Dyrektor Zespołu Szkół
Ponadgimnazjalnych w Śliwicach, p. Renata Gramowska – Dyrektor Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej w Tucholi, p. Jerzy Kornaś – Dyrektor Zespołu
Szkół Licealnych i Technicznych w Tucholi, p. Witold Smoczyk – Dyrektor
Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej w Tucholi, p. Tomasz Okrzyński –
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Tucholi, p. Tadeusz
Zaborowski – Wicestarosta Tucholski.

 

Tematyka posiedzenia:

1. Analiza
projektu budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2009 w działach 801, 854, 921 i
926.

2. Sprawy
bieżące.

Ad. 1.

Przewodnicząca – przywitała zebranych i
przedstawiła tematykę posiedzenia. Rozumiem, że Państwo Dyrektorzy są zorientowani,
co z waszych zgłoszonych potrzeb przyjęte zostało do projektu budżetu na 2009
rok. Proszę panią Skarbnik o przedstawienie projektu budżetu w działach
dotyczących naszej Komisji.

p. K. Siniło – dochody budżetu na
przyszły rok wyniosą 49.571,795 zł i wyższe będą od dochodów 2008 roku o 6,88%.
Ten wzrost dotyczy tylko subwencji. Dotacje i dochody własne nie przekroczą
tych, które dotyczyły roku 2008. Dochody bieżące wyniosą w przyszłym roku
47.756.117 zł. Dochody w dziale 801 i 854 wyniosą 202 tys zł. Nie występują tu
dochody Zespołu Szkół Leśnych. Subwencja oświatowa wynosić będzie 28.178.881
zł. W tym 26.080,251 zł dla działów 801, 854 i 803. Wielkość budżetu na
wynagrodzenia opiera się na danych na miesiąc wrzesień 2008 roku. Zgodnie ze
zmianą ustawową zobligowani jesteśmy do wypłacenia 5% podwyżki dla nauczycieli
w miesiącu styczniu
i wrześniu?.

Przewodnicząca – czy w tym budżecie
liczone są także wydatki związane z ZSL?.

p. K. Siniło – Minister Środowiska
wyliczył subwencje na Zespół Szkół Leśnych w wysokości 4.370.000,00 zł, a ja
wyliczyłam na kwotę 4.365.000,00 zł.

Przewodnicząca – to zapotrzebowanie
złożone przez dyrektorów zostało zaakceptowane. Dokonanych zostało kilka zmian
w budżetach. Widzę, że budżet Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych jest
mniejszy od zgłoszonego. Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
zgłosiła także zapotrzebowanie na nowy etat. Czy potrzebujecie nowych etatów?.

p. R. Gramowska – zgłosiłam takie
zapotrzebowanie, gdyż zwiększyły się zadania Poradni. Wprowadzony został
obowiązek objęcia opieką dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Otwarty
został także punkt konsultacyjny dla dzieci i młodzieży przy Zespole Szkół
Ponadgimnazjalnych w Śliwicach. Działa on w piątki i soboty i muszę powiedzieć,
że zdaje egzamin, ponieważ mamy dużo zgłoszeń. Pracujemy obecnie do godziny
19.00 stąd wszedł u nas obowiązek zmianowości, aby podołać wszystkim zadaniom.
Stale wzrasta także zapotrzebowanie na porady. Szczególnie, jeśli chodzi na
przykład o terapie psychoz. Tutaj oczywiście natychmiast udzielamy pomocy. W
innym przypadku niestety pacjenci muszą czekać w kolejce, która czasami powoduje
przyjęcie na wizytę za kilka miesięcy. Nie będę miała wystarczających środków,
jeśli chodzi o remont dachu. 35 tys zł to stanowczo za mało. Nie mogę też narzekać,
jeśli chodzi o liczbę gabinetów. Korzystam w tej materii również z pomocy Specjalnego
Ośrodka Szkolno – Wychowawczego.

Przewodnicząca – należy przyznać, że
ten budżet jest niekonfliktowy. Czy zdaniem Państwa jakieś wasze potrzeby nie
zostały ujęte. Nadmieniam, że istnieją również inne sposoby pozyskania środków.

p. S. Sobczak – w rezerwie mamy zapisane
środki na dokształcanie kadry nauczycielskiej. Muszą być w niej zapisane środki,
żeby móc ubiegać się środki pozabudżetowe.

p. R. Wrębel – jeśli chodzi o
bezpieczne funkcjonowanie szkoły to zdajemy sobie doskonale sprawę, że kryzys
ekonomiczny dotknie nas z pewnością w przyszłym roku i będziemy pewnie zmuszeni
do cięć budżetowych. Stąd też i budżet został do tego dostosowany.

p. K. Siniło – miesięczne utrzymanie
jednego ucznia w poszczególnych placówkach oświatowych kształtuje się w
następujący sposób. W Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym to kwota
21.509,00 zł, w Zespole Szkół Ogólnokształcących 5.701,00 zł, w Zespole Szkół
Licealnych i Technicznych 5.534,00 zł, w Zespole Szkół Licealnych i
Agrotechnicznych 5.835,00 zł, w Tucholskim Centrum Edukacji Zawodowej 2.641,00
zł, natomiast w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Śliwicach 2.626,00 zł.

Przewodnicząca – czy wypłacamy teraz
jakieś stypendia dla uczniów. Kiedyś były one wypłacane ze środków
zewnętrznych?.

p. S. Sobczak – nie wypłacamy już tych
stypendiów. Były to środki z ZPORR-u. W tej chwili stypendia wypłaca tylko
Marszałek Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Te stypendia, które wypłacaliśmy
przejęły urzędy gmin.

Przewodnicząca – czy inne powiaty
wypłacają stypendia z własnych środków?.

p. T. Zaborowski – jedynie tylko dla
najwybitniejszych uczniów.

p. W. Kociński – uważam, że takie
stypendia powinny być nie tylko dla uczniów wybitnie uzdolnionych wiedzą, ale także
dla innych na przykład dla sportowców.

Przewodnicząca – myślę, że inne powiaty
praktykują wypłacanie stypendiów dla uczniów.

p. K. Siniło – jeśli chcemy wypłacać
stypendia uczniom powyżej kwoty opodatkowanej musza być odprowadzane podatki do
urzędu skarbowego, otrzymywać muszą oni PIT-y i rozliczać się z tych środków.

p. St. Łangowski – są przecież nagrody
starosty. Problem w tym ile one mają wynosić. Będą one powodować konieczność
zagwarantowania środków w budżecie, a ten na przyszły rok jest dość
niebezpieczny. Tym bardziej, że nagroda jest zagwarantowana.

Przewodnicząca – czy Członkowie
Komisji są za zwiększeniem tej kwoty.

p. W. Kociński – ja jestem za.

p. T. Zaborowski – w takim wypadku
musimy wskazać skąd zabrać środki i przenieść na te paragrafy.

p. Z. Grugel – uważam, że nic nie
stoi na przeszkodzie, aby w połowie roku uzupełnić te środki. Nie mamy, aż tak
naglącej konieczności, aby robić to teraz. Uważam, że nie ma teraz takie
dzielenie sensu.

p. B. Szramka – zgadzam się z Panem
Grugelem.

p. W. Kociński – jeśli te środki są
już rozdysponowane, a ktoś zgłosi się w listopadzie lub grudniu, to wiadomym
jest, że nie będzie już nic na odpowiednich paragrafach, żeby mu je przyznać. Czy
nie łatwiej będzie jeśli te środki teraz zagwarantujemy.

Przewodnicząca – te 5 tys zł to mały
ułamek kwot, o jakich dziś mówimy. Bardziej chodzi mi o sposób podejścia do
sprawy. Uważam, że ta kwota jest zbyt mała. A nie zawsze książka spełnia
potrzeby takiego dziecka. Uważam, że powinny być środki na ten cel zwiększone.
Może być też tak, że w ciągu roku nikt się nie zgłosi i będzie je można przesunąć
na inny cel.

p. W. Kociński – miałem tu na myśli
dwóch uczniów, którzy nie są nawet uczniami naszych szkół. Więc dyrektorzy nie
zgłoszą ich do nagród Starosty. A uczniowie ci jak najbardziej przysłużyli się
naszemu powiatowi. Jedna to uczennica z gminy Śliwice i drugi uczeń uczy się w
Gimnazjum. Oboje zaś mają ogromne osiągnięcia sportowe jak na ich wiek. Uważam,
że należy im wypłacać stypendia.

Przewodnicząca – będzie to przedmiotem
wniosku Komisji.

p. T. Zaborowski – nic nie stoi na
przeszkodzie, aby takie wybitne osoby zgłaszali radni powiatowi.

p. Z. Grugel – nie zgadzam się z
tym, że jedynym sposobem wynagradzania są środki finansowe. Nagrodą jest także
wręczenie kwiatów, czy zaproszenie na sesję i wręczenie listu gratulacyjnego.
Starosta nie ma niezbywalnego prawa do kwalifikowania do nagród. Każda książka
ma dla mnie większą wartość, aniżeli jakakolwiek nagroda finansowa.

p. W. Kociński – ja jednak uważam, że
tym uczniom większą radość sprawiłby zakup sprzętu sportowego. Nie wiem, w
jakiej kondycji finansowej są ich rodziny, ale zakup porządnego sprzętu na
przykład dla lekkoatlety to duży koszt. A 300 zł na buty do biegania dla
powiatu to nie jest duży wydatek, przy innych, jakie ponosimy.

Przewodnicząca – to pytanie kieruje do
dyrektorów, czy Komisja może sformułować takie wniosek, że projekt budżetu
powiatu na 2009 rok zaspokaja potrzeby jednostek oświatowych?.
Dyrektorzy wyrazili zgodę na takie sformułowanie
opinii Komisji.

Przewodnicząca podziękowała Dyrektorom jednostek
oświatowych za przybycie na posiedzenie Komisji.

p. Z. Grugel – chcę zwrócić uwagę na
to, że wszelkie przesłanki ekonomiczne mówią, że kryzys finansowy, który nas
dotknie w przyszłym roku spowoduje, że będziemy musieli obciąć wydatki nawet o
1/3. Trzeba nam to wkalkulować w przyszłoroczny budżet, że być może będziemy go
obcinać.

Przewodnicząca –dział 921 ochrona
dziedzictwa narodowego bardzo mnie zastanawia. Czy my mamy jakąś wizję
prowadzenia tego muzeum. Czy tam koniecznie trzeba 50 tys zł.

p. K. Siniło – Wydział Promocji
przedstawił zapotrzebowanie dotyczące muzeum na przyszły rok. Ono dotyczy
między innymi zakupu gablot, mierników temperatury.

p. S. Sobczak – tam jest konieczny
przede wszystkim remont wszystkich sal.

Przewodnicząca –czy to muzeum jest w
ogóle dochodowe?.

p. S. Sobczak – tu zawarte są też
środki na uchwałę podjętą przez Rade Powiatu dotycząca remontów
przeprowadzanych w obiektach sakralnych. Nie wiemy, na jaką kwotę zostaną
złożone wnioski. A takie z pewnością zostaną złożone.

p. Z. Grugel – myślę, że to zdałoby
bardziej egzamin gdybyśmy mieli na przykład chatę borowiacką z punktem
informacji turystycznej.

Przewodnicząca – w tym projekcie
zapisane jest po 20 tys zł na granty i 10 tys zł na sport kwalifikowany.

p. S. Sobczak – jest więcej. Jeszcze
50 tys zł na remonty obiektów sakralnych.

p. W. Kociński – stawiam wniosek
formalny o przesunięcie kwoty po 5 tys zł na dotacje celowe na realizację zadań
z zakresu kultury i sportu oraz 10 tys zł na sport kwalifikowany. Jako źródło
pokrycia wskazuję dział 921 rozdział 92120 paragraf 2720.

p. St. Łangowski – jestem za przyjęciem
budżetu w takiej formie jaką przedstawił nam Zarząd Powiatu.

Przewodnicząca – przystępujemy do
głosowania nad wnioskiem złożonym przez pana Radnego Wojciecha Kocińskiego.

Przewodnicząca – kto z Państwa Radnych jest
za przeniesieniem kwoty 5 tys zł z działu 921 rozdziału 92120 paragraf 2720 na
rozdział 92195 paragraf 2820 Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub
dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom na zadania z zakresu
kultury?.

W wyniku głosowania 4 głosami za, przy 4
przeciwnych wniosek został odrzucony.

Przewodnicząca – kto jest za
przeniesieniem kwoty 5 tys zł z działu 921 rozdziału 92120 paragraf 2720 na
rozdział 92605 paragraf 2830 Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub
dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom na zadania z
zakresu sportu?.

W wyniku głosowania 4 głosami za, przy 4
przeciwnych wniosek został odrzucony.

Przewodnicząca – kto jest za
przeniesieniem kwoty 10 tys zł z działu 921 rozdziału 92120 paragraf 2720 na
rozdział 92605 paragraf 2820 Dotacja celowa z budżetu na finansowanie lub
dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom na zadania z
zakresu sportu kwalifikowanego?.
 

W wyniku głosowania 4 głosami za, przy 4
przeciwnych wniosek został odrzucony.
 

Przewodnicząca – czy ktoś z Państwa ma jakieś
sprawy bądź uwagi do wniesienia. Wobec tego przystępujemy do głosowania nad
budżetem na rok 2009. Kto z Państwa jest za wydaniem pozytywnej opinii w
sprawie projektu budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2009?.

 
W wyniku głosowania 5 głosami za przy 3
wstrzymujących się Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie
zaopiniowała projekt budżetu powiatu Tucholskiego na rok 2009 przedłożony przez
Zarząd Powiatu. Tucholskiego.

 

Przewodnicząca wobec braku dalszych pytań
zamknęła posiedzenie Komisji Edukacji.

 

 

Na tym zakończono protokół.

 

Protokołowała:                                                                   Przewodnicząca
Komisji

 

Kinga Majer                                                                             Małgorzata Oller

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół nr  24/2005
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się w dniu 22 czerwca 2005 r.


Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz p. Stanisław Rzepiński – Zastępca Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Żaneta Malendowicz – Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Krzysztof Łukaszewicz – Powiatowy Inspektor Weterynarii, p. Maciej Korda – Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Promocji.


Tematyka posiedzenia:
1. Agroturystyka – stan przygotowań przed sezonem.
2. Informacja Powiatowego Inspektora Weterynarii.
3. Realizacja zadań melioracyjnych oraz ocena działalności spółek wodnych w Powiecie.
4. Rozdział środków PFOŚiGW w 2004 r.
5. Informacja o stanie środowiska w Powiecie Tucholskim.
6. Realizacja Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami.
7. Sprawy bieżące


Ad. 1.
Przewodniczący – poprosił pana Kordę, aby przedstawił informację o stanie przygotowań do sezonu turystycznego.
p. M. Korda – poinformował, że Powiat brał udział w czterech imprezach targowych w marcu i kwietniu. Ponadto na terenie Powiatu znajduje się 10 tablic z folderami. W ubiegłym roku rozdysponowano 50.000 takich ulotek. Na terenie Muzeum Borów Tucholskich funkcjonuje punkt informacji turystycznej. Tam prowadzi się ewidencję gospodarstw agroturystycznych. W trakcie jest przygotowywanie przewodnika powiatowego. Na terenie powiatu jest 76 gospodarstw, z tego do Stowarzyszenia Gospodarstw Agroturystycznych należy 31. Od ubiegłego roku powstaje internetowy system informacji turystycznej. Wydział rozesłał ankiety do właścicieli gospodarstw, które następnie są wprowadzane do systemu komputerowego.
Przewodniczący – zadaniem wydziału jest promowanie i zapraszanie gości. Zapytał na ile jest do tego przygotowana baza noclegowa i wypoczynkowa.
p. M. Korda – baza noclegowa jest bardzo różna. Każdy przyjeżdżający może wybrać standard, który mu odpowiada. Jest jeszcze kilka punktów, z którymi wydział walczy, ale standard znacznie się poprawił. Problemem jest również zachowanie porządku przy akwedukcie w Fojutowie. Mieści się to na pograniczu Gminy Tuchola i Gminy Czersk. Z tego powodu nigdy nie wiadomo, kto ma się zająć konserwacją i sprzątaniem okolicy akweduktu.
p. J. Kiedrowski – stwierdził, że promocja jest bardzo ważnym elementem działalności Starostwa, dlatego należy zwracać uwagę, aby nie popełniać błędów. Zapytał, czy są pozytywne spostrzeżenia na temat naszych gospodarstw agroturystycznych i czy gospodarstwa okazują zadowolenie ze współpracy z wydziałem.
p. M. Korda – współpraca bardzo często odbywa się na zasadzie uprzejmości. Dwa lata temu wydział wyszedł z propozycją bukowania miejsc. Jednak nie wszyscy chcą informować o wolnych miejscach. Opinie turystów na temat gospodarstw są bardzo różne. Chodzi głównie o warunki socjalne.
p. J. Kiedrowski – uważa, że agroturystykę należy połączyć z możliwością pokazania ciekawych miejsc w Powiecie. Chodzi o organizację np. wycieczek, zwiedzania cisów staropolskich, spływy kajakowe itp.
p. M. Korda – odpowiedział, że jest to zadanie komercyjne. Wie, że ośrodki wczasowe mają kontakty z kwaterodawcami i goście gospodarstw agroturystycznych mogą korzystać z oferty tychże ośrodków.
Przewodniczący – stwierdził, że zastanawia go to, iż kwaterodawcy nie są zainteresowani współpracą z Wydziałem Promocji.
p. M. Korda – uważa, że chodzi o ewentualny podatek w Urzędzie Skarbowym lub o konkurencję.
p. J. Kiedrowski – agroturystyka jest pewną szansą dla gospodarstw na dorobienie do budżetu rodzinnego. Według danych w ubiegłym roku odwiedziło Polskę 80 milionów turystów. Uważa, że najtrudniejszy krok został już zrobiony.
p. T. Zaborowski – jeżeli chodzi o podatek to do pięciu pokoi w gospodarstwie lub do 20 miejsc nie ma podatku.
Przewodniczący – poinformował, że na każdą uroczystość zaprasza Wydział Promocji. W Bydgoszczy odbyło się zakończenie konkursu „Rolnik – Farmer Roku”. Jego pomysłem było, aby przedstawić osiągnięcia kulturalne ziemi tucholskiej. W tym celu odbyło się spotkanie informacyjne, na które nie przybył ani Starosta, ani Wicestarosta. Swój akces zgłosiła orkiestra Technikum Leśnego, „Młodzi Borowiacy”, Frantówki. Uważał, że na tą imprezę do Bydgoszczy przyjedzie ktoś z władz powiatu i zaprosi uczestników w Bory Tucholskie. Za jego sprawą powiedziano coś na temat występujących zespołów. Zapytał, czy tak ma wyglądać promocja regionu. Uważa, że to jest obowiązkiem naczelnika wydziału. Stwierdził, że naczelnika brakowało na spotkaniu organizacyjnym i w Bydgoszczy na imprezie.
p. M. Korda – poinformował, że był na jednym ze spotkań. Nic na nim nie mówiono, że powinien uczestniczyć w tej imprezie  i prezentować zespoły.
Przewodniczący – poinformował, że taką informację przedstawi na sesji.
p. Z. Kolczyk – prosi, aby nie generalizować i nie przedstawiać takiego stanowiska na sesji. Wydział Promocji jest obecny na targach,  gdzie opinie zawsze są bardzo pozytywne.
p. T. Zaborowski – zapytał w jakich godzinach funkcjonuje Punkt Informacji Turystycznej. Zapytał również, czy naczelnik rozpatrywał możliwość połączenia Biura Informacji Turystycznej ze współpracą z Zespołem Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.
p. M. Korda  – poinformował, że Punkt jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach od 900 do 1700, a w soboty od 900 do 1500. W niedzielę Punkt jest nieczynny. Wydział ani Punkt Informacji Turystycznej nie korzystają z pomocy Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.


Ponieważ nie dotarł jeszcze na posiedzenie p. Krzysztof Łukaszewicz – Powiatowy Inspektor Weterynarii Przewodniczący zaproponował, aby przejść najpierw do punktu 3.
Ad. 3.
Przewodniczący – stwierdził, że jest to bardzo trudny czas dla spółek wodnych. Poprosił pana Rzepińskiego o przedstawienie informacji.
p. S. Rzepiński – poinformował, że starosta sprawuje nadzór prawny nad działalnością spółek wodnych. W Powiecie działają dwie spółki na terenie całych gmin i dwie spółki obiektowe. Na pozostałych obszarach w sprawach interwencyjnych decyzje nakazujące wykonanie wydaje starosta. Działalność spółek zależy od środków finansowych. Zaczynają się problemy ze spółką wodną Wielkiego Kanału Brdy. Padł wniosek o rozwiązanie tejże spółki. Przy rzeczywistym rozwiązaniu spółki pojawi się problem zapewnienia wody dla użytków rolnych. Marszałek Województwa przeznacza niewielkie środki na utrzymanie Kanału. Być może uda się doprowadził do utworzenia spółki przez Zakład Hodowli Pstrąga i małą elektrownię. Przez cały czas istnieje problem z nadleśnictwami, które uważają, że dla lasów Kanał nie ma znaczenia.
p. T. Zaborowski – poinformował, że rolnicy narzekają, ponieważ w czasie sianokosów Kanał nie jest zatrzymywany tak jak bywało w przeszłości. Najważniejsza stała się elektrownia, która znajduje się na końcu Kanału, choć jest ona obiektem nieprzyjaznym dla środowiska. Kanał został wydzierżawiony w części gospodarstwu rybackiemu w Charzykowach. Rozmowa z członkami nowej spółki może być bardzo trudna, a jeżeli nie będzie konkretnego gospodarza, to Kanał ulegnie zniszczeniu.
p. S. Rzepiński – część użytków zielonych przylegających do Kanału są już użytkami ekologicznymi. Tam koniecznie potrzebny jest zarządca.
Przewodniczący – tematem dla Komisji jest ocena działalności spółek wodnych. Jest to ocena dla samorządów. Największy budżet ma spółka wodna w Lubiewie, dofinansowywana przez Gminę.
p. T. Zaborowski – uważa, że nie ma potrzeby komentowania materiałów. Został przedstawiony jakiś obraz spółek wodnych. Na ten obraz duży wpływ mają władze gmin.
p. S. Rzepiński – bardzo duży wpływ na czyszczenie rowów mają teraz dopłaty bezpośrednie. Aby otrzymać środki trzeba łąki skosić raz w roku, dlatego rolnicy sami czyszczą rowy, aby móc skosić trawę.


Po dyskusji Komisja wyraziła następującą opinię: Komisja omówiła temat melioracji na terenie Powiatu. Obecna sytuacja powoduje, że zauważa się problemy melioracji. Jest to związane z otrzymywaniem przez rolników dopłat bezpośrednich. Rolnicy zaczynają się organizować lub we własnym zakresie czyścić rowy, co należy uznać za zjawisko pozytywne.
Ad. 2.
p. K. Łukaszewicz – przeprosił za spóźnienie. Było to związane z wysyłką pierwszego transportu trzody chlewnej z terenu Powiatu za granicę.
Przewodniczący – poprosił o przedstawienie co się zmieniło po wejściu do Unii Europejskiej w przepisach.
p. K. Łukaszewicz – następują zmiany prawa dotyczące środków żywienia zwierząt. Wiąże się to z tym, że rolnik, który produkuje zboże i planuje je sprzedawać musi być zarejestrowany w Inspektoracie Weterynarii. Gospodarstwa, które istnieją muszą do końca roku się zarejestrować i dokonać modyfikacji zgłoszeń dotyczących mieszania pasz. Od 1 stycznia 2006 r. takie gospodarstwa będą musiały się rejestrować jako nowe podmioty i spełnić wszystkie wymogi. Od 2006 r. wchodzi w życie prawo żywnościowe. Inspekcja zaczyna weryfikację zakładów żywnościowych. W ustawie o zwalczaniu chorób zakaźnych pojawił się zapis o obowiązku zgłaszania upadków bydła, owiec i kóz.
Przewodniczący poprosił, aby na sesji przedstawić podobną informację.


Komisja zapoznała się z informacją Powiatowego Lekarza Weterynarii o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego w Powiecie i pozytywnie zaopiniowała przedstawiony materiał.
Ad. 4.
Przewodniczący – poprosił o omówienie pana Stanisława Rzepińskiego.
p. S. Rzepiński – poinformował, że Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2004 r. wyniósł 51.643 zł. Za Program Ochrony Środowiska zapłacono 31.600 zł. Ponadto dotacje otrzymały 4 spółki wodne w wysokości 3.000 zł na spółkę. Gmina Lubiewo otrzymała 1500 zł na badanie wód podziemnych na składowisku odpadów komunalnych w Bysławku. Na akcję Sprzątania świata przekazano do Tucholskiego Parku Krajobrazowego kwotę 941,49 zł. Gmina Tuchola otrzymała 3.000 zł na piknik ekologiczny. Na dzień kukurydzy przeznaczono 4000 zł. Na Dzień Ziemi wydatkowano kwotę 998,08 zł. Ponadto dotację otrzymał Zespół Szkół Leśnych i Agrotechnicznych w wysokości 8.500 zł na Konferencję pt. Ekologia w praktyce na przykładzie rejonu Borów Tucholskich oraz Nadleśnictwo Tuchola na przeprowadzenie konkursu „Przyroda wokół nas” w wysokości 500 zł. W tym roku powstał problem ze środkami Funduszu. Co roku Marszałek Województwa przekazywał środki na konto na bieżąco. Przekazywanie odbywało się na zasadzie uznaniowości. Według nowego programu zakupionego przez Urząd Marszałkowski w ubiegłym roku powiat otrzymał za dużo środków w wysokości 11.000 zł. Ze środków Funduszu w bieżącym roku zakupiono samochód i środki, które zostaną przekazane przez Urząd Marszałkowski pokryją zakup. Według nowych wyliczeń Urzędu Marszałkowskiego Powiatowi przysługuje kwota 40.000 zł. Starosta wystosował do Marszałka pismo z prośbą o wyjaśnienia.
p. T. Zaborowski – uważa, że te środki, które będą na Funduszu należy przeznaczyć na dotacje dla spółek wodnych a za samochód zapłacić z innych środków.
p. S. Rzepiński – poprosił, aby poczekać na odpowiedź Marszałka. W budżecie są zapisane środki dla spółek wodnych.
Ad. 5.
p. S. Rzepiński – według informacji WIOŚ sytuacja na terenie Powiatu wygląda bardzo dobrze. Brda jest najczystszą rzeką. Na terenie Powiatu są wyznaczone miejsca, gdzie przeprowadza się stały monitoring. Powstał nowy punkt monitoringu w Zielonce koło Cekcyna. Na terenie Powiatu nie ma przemysłu. Z opinii WIOŚ wynika, że stan środowiska się nie pogorszył. Na temat lokalnych przekroczeń zanieczyszczeń postępowania prowadzi Starosta poprzez swoich pracowników.
Przewodniczący – poinformował, że był na spotkaniu w Lubiewie. Tam mówiono, aby ograniczać nawożenie fosforanem, azotem, stosować mniej środków ochrony roślin, ponieważ powoduje to zanieczyszczanie środowiska.


Komisja przejęła następującą opinię, którą przedstawi na sesji: Komisja zapoznała się z informacją Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska w województwie kujawsko-pomorskim. Na podstawie powyższej informacji Komisja nie stwierdziła pogorszenia stanu środowiska w stosunku do roku 2003. Komisja pozytywnie opiniuje przedstawioną informację.
Ad. 6.
p. S. Rzepiński – przypomniał, że Program Ochrony Środowiska został przyjęty w miesiącu wrześniu. Na razie trudno mówić o realizacji tego programu. Program powiatowy jest pochodną programów gminnych, a gminy robią tyle na ile starcza im środków. Wszystko to co działo się od uchwalenia Programu zostało zawarte w opisie. Więcej o realizacji programu będzie można powiedzieć za rok.


Komisja przychyliła się do opinii p. Rzepińskiego i przedstawi ją na sesji.
Ad. 7.
Przewodniczący – poprosił, pana Zaborowskiego o przedstawienie krótkiej informacji na temat aktualnej sytuacji w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
p. T. Zaborowski – poinformował, że płatności bezpośrednich nie otrzymało jedno gospodarstwo. W tym roku spłynęło 2681 wniosków o dopłaty i 63 wnioski na renty strukturalne. W chwili obecnej wnioski są wprowadzane do systemu. Została już wytypowana firma do kontrolowania 5 % gospodarstw. Kontrole jednak jeszcze się nie zaczęły. Rolnicy składali też wnioski na programy rolno-środowiskowe, gospodarstwa niskotowarowe, dostosowanie gospodarstw do warunków unijnych. Kończą się środki na inwestycje w gospodarstwach rolnych. Rolnicy złożyli około 600 wniosków na płyty obornikowe, a według wyliczeń środków starczy dla 400 gospodarstw. Rejestracja bydła przebiega bez problemów na bieżąco. Problemy są z zaopatrzeniem w kolczyki oraz znakowanie owiec i kóz. Poinformował, że dobrze układa się współpraca z ODR, Weterynarią i Izbą Rolniczą.
p. Z. Kolczyk – w ODR od początku roku jest bardzo dużo pracy. ODR zajmuje się rachunkowością europejską i prowadzi 60 książek. 10 % gospodarstw wylosowano do spisu europejskiego. Zaprosiła Komisję na targi do Minikowa w dniach 2 – 3 lipiec.


Na tym protokół zakończono.


Protokołowała:                                                           Przewodniczący Komisji


Elżbieta Błaszczyk                                                            Jerzy Adamczak


 

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół Nr 24/2004
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki
w dniu 17 listopada 2004 roku


Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Jan Przybysz – Naczelnik WEZK i KF, p. Maciej Korda – Naczelnik WRGT i P, p. Wiktor Metkowski – Wicestarosta.


Tematyka posiedzenia:
1. Ocena funkcjonowania placówek oświatowych w powiecie.
2. Ocena działalności na rzecz promocji powiatu.
3. Ocena realizacji programów wynikających ze Strategii Rozwoju Powiatu.
4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.


Ad. 1


Przewodniczący przywitał zebranych i przedstawił tematykę posiedzenia.
p. J. Przybysz – chciałbym poinformować Państwa, iż zgodnie z sugestią Komisji Edukacji do strategii oświaty dodany zostanie punkt dotyczący gimnazjum powiatowego. Plany rozwoju poszczególnych placówek obejmujące okres 5 lat otrzyma Przewodnicząca Komisji Edukacji.
p. T. Cherek – Kanabaj – szkoła wyższa dwukrotnie starała się o otwarcie kierunku leśnego, tak?.
p. A. Wegner – tak i otrzymali odpowiedź negatywną bez żadnych wyjaśnień. Po prostu „nie, bo nie”.
p. T. Cherek – Kanabaj – dla mnie jest to karykaturalne zachowanie się Komisji Akredytacyjnej. Wszystkim kieruje gra interesów.
Przewodniczący – jestem pewien, że otwarcie tego kierunku to tylko kwestia czasu. Chciałbym wskazać, że brakuje u nas z prawdziwego zdarzenia bazy bibliotecznej, szczególnie dotyczącej kierunku leśnego. Lasy Państwowe będą przekazywać ze swoich zasobów pozycje książkowe do bibliotek, po to aby tę bazę uaktualnić. W technikum leśnym uczniowie uczą się jeszcze z książek z lat 60-tych i 70-tych. Taki technik już nie stosujemy dawno w leśnictwie. Dlatego ciężko się nam uczy kiedy mówmy o rzeczach nieaktualnych. Uważam, że powinniśmy dążyć do stworzenia wielkiej wspólnej biblioteki, która obejmowałaby zasób wszystkich istniejących na terenie Tucholi bibliotek.
p. W. Metkowski – jako Zarząd opracowaliśmy taki projekt wielkiej biblioteki. Miałaby się ona mieścić w hangarach na ul. Pocztowej. O tym projekcie dyskutowaliśmy już z Burmistrzem Tucholi. O środki na utworzenie biblioteki możemy starać się z programu ZPORR. W tej bibliotece miałby mieścić się pion multimedialny i geodezyjny oraz biblioteka pedagogiczna.
Przewodniczący – a ten projekt zapisany jest w strategii.
p. W. Metkowski – nie to nie jest zapisane. To jest nowy projekt.
p. T. Zaborowski – uważam, że ten projekt powinien być zapisany w strategii. Wtedy dopiero można ruszyć z realizacją tego projektu.
p. A. Wegner – byłem dzisiaj na spotkaniu z dyrektorem spółki Kujawsko – Pomorska Sieć Informatyczna zajmującej się autostrada internetową. Przy realizacji tego projektu z biblioteką należałoby pomyśleć o takiej autostradzie.
Przewodniczący – w jakim czasie  może zostać to sfinalizowane.
p. A. Wegner – to jest bardzo realna rzecz.
Przewodniczący – ale nie uda się nam tego tak szybko zrealizować jeśli nie zdobędziemy środków finansowych na zakup książek i pozycji multimedialnych. Dopiero wtedy możemy mówić o prawdziwej bibliotece. Taka biblioteka będzie podwaliną pod kierunek leśny w szkole wyższej. Czy Pan Naczelnik zechce przedstawić nam ocenę funkcjonowania oświaty w powiecie.
p. J. Przybysz – na dzień dzisiejszy sytuacja w szkolnictwie ponadgimnazjalnym ze strony finansowej ze strony finansowej uległo poprawie. Stało się tak dzięki trudnym decyzjom jakie musieliśmy podjąć. Zarówno Zarząd Powiatu, jak i dyrektorzy szkół powiatowych. Sądziłem, że ten czas przystosowania naszej oświaty do nowej sytuacji wydłuży się znacznie. Korzystaliśmy w tym dostrajaniu oświaty do nowej sytuacji z doświadczenia innych powiatów. Dzięki temu udało się nam wprowadzić kilka elementów, które dały nam wymierne efekty finansowe w postaci oszczędności. W ubiegłym roku na oddział przypadało nam po 27 uczniów. W tym roku średni wynosi 33 uczniów na oddział. Liczba przyjęć uczniów w granicach 35 – 45 uczniów. Takie było nasze założenie. W tym mieliśmy o 358 przyjętych uczniów więcej, a o 6 oddziałów mniej. Ograniczyliśmy liczbę godzin przy tej samej liczbie oddziałów. Zmieniła się ilość kadry kierowniczej. Sterowaliśmy też przyjmowaniem uczniów  do szkół. Żaden uczeń nie odszedł z przysłowiowym kwitkiem. 878 uczniów to młodzież z naszego powiatu. Pozostali uczniowie to młodzież spoza powiatu. Przyjęliśmy tylu uczniów spoza powiatu ilu odeszło w tym roku. Zaczyna się rozwijać na naszym terenie szkolnictwo dla dorosłych. Jest to efekt scentralizowania szkól w Tucholskim Centrum Edukacji Zawodowej. Subwencja na rok przyszły jest o 3 mln większa od tegorocznej. W roku 2005 czeka nas 10% wzrost w stosunku do tego roku. 501 tys. zł z przyszłorocznego budżetu przeznaczyliśmy na spłatę kredytu na oświatę. W tym roku otrzymaliśmy środki z 1% rezerwy ministerialnej na remonty i doposażenie naszych szkół. Otrzymamy także zwiększenie subwencji ze względu na wzrost zadań w oświacie. Mógłbym także obszernie wypowiedzieć na temat osiągnięć dydaktycznych. To także powód do dumy. Dyrektorzy wraz z gronami pedagogicznymi dokładają starań o jak najlepsze warunki nauki dla naszych uczniów.
p. M. Oller – podał Pan, że subwencja w przyszłym roku będzie o 3 mln zł większa od tegorocznej. Jaki jest wzrost środków przeznaczonych na Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy ?.
p. J. Przybysz – jeszcze nie wiem, jaki będzie podziała środków. Nie mamy metryki przeliczającej subwencję. Wiem, że z pewnością SOSW otrzyma większe środki. Wstępnie subwencja wynosić będzie 17 mln zł. Przedstawiono nam 11 wersji metryczek. Te wskaźniki wag, które są tam zawarte są dla nas korzystne. Przyjęliśmy także bon oświatowy, który określa każdy typ szkoły ze względu na jej charakter. Nie wiadomo kiedy będzie ostateczne wyliczenie. Do tego potrzebna jest metryczka ministerialna. Będzie to prawdopodobnie w marcu.
p. M. Oller – to co mamy przedstawione w materiałach sesyjnych uważam, ze nie jest to strategia oświatowa. Strategia to określenie zadań, opracowanie harmonogramu ich realizacji, kosztorysu. Opracowanie sposobu wykorzystania bazy lokalowej. W tym materiale nie ma określonego współczynnika zmianowości. Mówię tutaj głównie o ZSL i A. Chciałabym wiedzieć co będzie w roku 2010. Czy ta baza będzie w pełni wykorzystana. Nie wspominam już tutaj o sprawach finansowych. Mnie w szczególności interesuje szkoła specjalna. Nie ma tutaj też określonych standardów?.
p. A. Wegner – zgadzam się z Panią, ze strategia to myślenie długoterminowe. Ale my to samo pytanie zadajemy przedstawicielom rządu. Od dwóch lat nikt nie potrafi nam odpowiedzieć na to pytanie. Nikt nie potrafi nam odpowiedzieć co będzie w roku 2005. Czekają nas odprawy. Taką sytuację funduje nam rząd, bez zabezpieczenia nam środków na odprawy. Dziś mamy klasy 36 osobowe, bo do tego zmusza nas sytuacja. Powstaje pytanie czy w przypadku zmniejszenia się liczby uczniów, nie zmniejszy się także wysokość subwencji. Nikt na to pytanie nie chce nam odpowiedzieć. Dobijamy się także do ministerstwa o standardy nauczania i oczywiście ich nie otrzymaliśmy. A my chcielibyśmy znać odpowiedzi na te wszystkie pytania.
p. M. Oller – a może jest tak, że jeżeli to my nie powiemy o tym ministerstwu, to i ono nam nie powie. Może to od nas powinna wyjść inicjatywa?.
Przewodniczący – w strategii powinniśmy przyjąć jakieś widełki. Nie zrzucajmy winy na ministerstwo, ze nie posiadamy od nich informacji. Ta strategia powinna obejmować lata 2004 – 2006.
p. J. Przybysz – to jest prawda. Przewidywana liczba uczniów znana jest nam do roku 2020.
p. M. Oller – czy uwzględniamy także gimnazjum. Mam wątpliwości czy gimnazjum nie powinno znaleźć się w gestii Gminy Tuchola. Chodzi mi o bazę lokalową.
p. J. Przybysz – we wrześniu tego roku weszła zmiana Karty Nauczyciela. Mówi ona, że każdy nauczyciel w swoich obowiązkowych 40 godzinach pracy musi 2 godziny poświęcić uczniom.
Przewodniczący podziękował Naczelnikowi Wydziału Edukacji za przedstawienia informacji o funkcjonowaniu powiatowej oświaty.


Ad. 2 i 3.


Przewodniczący poprosił o zabranie głosu p. Macieja Kordę Naczelnika Wydziału Promocji
i przedstawienie sukcesów i porażek dotyczących działalności jego wydziału.
p. M. Korda – promocja odbywa się głównie przez organizacje – lokalne organizacje turystyczne. Wzięliśmy udział w 5 imprezach turystycznych. W maju tego roku zorganizowaliśmy imprezę unijną przy współpracy Fundacji im. R. Schumana. Miała ona charakter pikniku.
Przewodniczący – ale ja poproszę o przedstawienie nam sukcesów i porażek oraz realizacji strategii rozwoju powiatu.
p. M. Korda – dotyczą tego materiały z punktu 6 i 7. Aktywizacja gospodarcza. W I etapie realizowany było poprzez Towarzystwo Rozwoju Regionalnego „Promocja Borów Tucholski” program pn. Centrum Wspierania Przedsiębiorczości. Przeszkolonych zostało ponad 200 osób z naszego terenu. Wynikiem tego jest powstanie 30 prywatnych firm. W tej chwili mieścić się tam będzie tylko punkt konsultacyjny. Centrum świadczyło usługi dla osób bezrobotnych. Drugi rok funkcjonuje szkołą wyższa. Uczelnia otrzymała akredytacje na kierunek architektura krajobrazu. Funkcjonuje także Lokalna Akademia Informatyczna. Realizowana jest ona w systemie 4 semestrów zakończonych egzaminem po którym jej uczestnicy otrzymują certyfikat CISCO. Doskonale funkcjonuje także Punkt Informacji Turystycznej. Jest on dotowany przez Gminę Tuchola. Powiat Tucholski uczestniczył także w ostatniej już edycji Galerii Powiatów. W tym roku otrzymaliśmy wyróżnienie. Nakręcony został także film promocyjny w dwóch wersjach języków: polskiej i angielskiej. Film ten promuje Bory Tucholskie jako region, a nie tylko powiat. Otrzymacie Państwo informację podsumowującą Program Rozwoju Lokalnego. W ramach PRL-u działa także Komitet Sterujący.
p. T. Cherek – Kanabaj – stoję na stanowisku, że Komitet Sterujący nie powinien i nie może nic narzucać gminom. Mamy typować członków do 3 zespołów roboczych, ale pytam się kto tym ludziom za uczestnictwo w tych pracach zapłaci?. Kto zapłaci za koszty dojazdu na obrady tych zespołów?. Wiemy, że istnieje Lokalna Organizacja Turystyczna, ale ona z nami wcale nie współpracuje. Dowiedziałam się, że Wyższa Szkołą Hotelarstwa w Bydgoszczy organizuje szkolenia w zakresie hotelarstwa. Nikt mnie o tym nie poinformował. Moim marzeniem jest, żeby w gminach działały gminne punkty informacyjne z prawdziwego zdarzenia i żeby były one ze sobą połączone w sieć. Ale potrzebuje informacji na temat utworzenia w ogóle takiego punktu. Gdzie to mogę znaleźć?.]
p. A. Wegner – punkt informacji turystycznej funkcjonował jeszcze wtedy gdy muzeum należało do Tucholskiego Parku Krajobrazowego. Teraz kiedy muzeum jest w gestii powiatu działa tylko Dzięki za wszystko i dotacji Gminy Tuchola.
p. T. Zaborowski – Pani Radna z jednej strony mówi Pani, żeby gminom nic nie narzucać, a z drugiej strony właśnie tego Pani chce.
p. M. Korda – to jest praca społeczna i nikt za to nikomu nie zapłaci. Z pewności nie w pierwszej fazie kiedy będzie się pisać programy. O jakichkolwiek zwrotach za dojazdy można pomyśleć dopiero kiedy na napisane programy otrzymamy środki. Nie jest też powiedziane, że te spotkania nie musza się odbywać w Śliwicach. Takie były założenia tego projektu.
p. T. Zaborowski – nie możemy dopracować się wzorca realizacji zadań związanych z turystyką. Traktuję się ją po macoszemu. Sam zwracałem uwagę na właściwe biuro turystyczne. Ł Proponowałem też, żeby włączyć do tego też uczniów. W ramach różnorodności gospodarstw rolnych możemy zapewnić zwrot kosztów finansowych poniesionych na przystosowanie do funkcji turystycznych do kwoty 100 tys. zł w ramach AR i MR. Takie biuro turystyczne z prawdziwego zdarzenia jest nam bardzo potrzebne. Zwracam się do Starosty, aby na spotkaniach z wójtami zwrócił uwagę na przepływ informacji. Szczególnie w okresie letnim W to wszystko włączyć można także uczniów ZSL i A. Były także organizowane warsztaty w ramach Lokalnej Organizacji Gospodarczej o wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii. Mam tutaj niedosyt informacji w tym temacie.
p. M. Korda – biuro turystyczne to przede wszystkim profesjonalność ludzi, którzy w tym biurze będą pracować. Na naszym terenie uważam, że powinny powstać małe firm działające w branży turystycznej, które zajęłyby się przygotowaniem pakietów usług dla turystów. Musiałyby być jednak to tylko firmy prywatne. Na początku spotykaliśmy się z obawami kwaterodawców. Obecnie to się zmienia. W tym odnotowaliśmy mniej telefonów w sprawie kwater. Doszliśmy do takich wniosków, ze mają oni już po prostu stałych klientów. Uważam też, że powinniśmy starać się o wydłużenie sezonu turystycznego i zagospodarowanie tej bazy, którą mamy. Temu ma służyć projekt naszego programu pod nazwą „Po grzyby do lasu”. Odpowiadając na wypowiedź Pana Zaborowskiego. Owszem informacji udzielił specjalista od biomasy. Okazało się jednak, że na naszym terenie nie zda to zupełnie egzaminu ze względu na specyfikę naszych gleb.
Przewodniczący – chciałbym zwrócić uwagę Państwa na targi leśne. W tym roku ze względów ekonomicznych nie stały one na taki poziomie, jaki miał miejsce w latach ubiegłych. Targi leśne w Rogowie  nie są i nie będą dla nas konkurencją. Dyrekcja SAWO i Lasy Państwowe mają propozycję, aby te targi podnieść do rangi międzynarodowych. Spowodowałoby, że będą to pierwsze w Polsce takie targi. Czy ktoś z Państwa chce zabrać głos?
p. A. Wegner – strategia jak każdy dokument tego rodzaju, jest dokumentem żywym i należy go po pewnym czasie zweryfikować. W przyszłym roku mija 5 lat odkąd ona funkcjonuje. Myślę, że będzie to odpowiedni czas do weryfikacji tego dokumentu.
Przewodniczący podziękował Panu Kordzie za przybycie.


Ad. 4


Przewodniczący poprosił o zabranie głosu Panią Krystynę Siniło.
p. K. Siniło -przedstawiła zmiany w budżecie powiatu na rok 2004. Poinformowała, że między innymi w wydatkach nastąpiło zwiększenia na udziały do spółki dotyczącej budowy hali widowiskowo-sportowej w kwocie 101.058,00 zł.
p. M. Oller – czego dotyczy dział 854 ?.
p. K. Siniło – to są stypendia dla uczniów.
Przewodniczący – na ile udziałów ta kwota się przekłada?.
p. K. Siniło – na 101 udziałów.
p. A. Wegner – spółka ma kapitał w wysokości 100 tys. zł. Do tego dolicza się kapitał z obiektów. Co w końcowym wyliczeniu daje nam 180 tys. zł. Taką kwotę musi wnieść powiat ze swojej strony. Ze sprzedaży tych działek udał się nam uzyskać 101 tys. zł.
Przewodniczący – to ile jest tych udziałów?.
p. A. Wegner – póki co jest 200 udziałów. 100 przypada na gminę 100 na powiat. Kapitał wynosi 100 tys. zł. Po 50 tys. zł dla gminy i powiatu. Teraz chcemy podnieść kapitał spółki. Ale żeby to zrobić musimy najpierw wnieść wkład finansowy.
p. M. Oller – na co przeznaczone są te środki finansowe?.
p. A. Wegner – przygotowana jest kompletna dokumentacja budowlana. Te pieniądze przeznaczone zostaną na zapłacenie projektantom za jej wykonanie.
Przewodniczący – zaproponował głosowanie nad projektem uchwały w sprawie przekazania udziału finansowego do spółki „Ośrodek Sportu i Rekreacji” Spółka z o.o. ul. Warszawska 17.
W wyniku głosowania 5 głosami za, przy 1 wstrzymującym się Komisja Finansów i Gospodarki pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przekazania udziału finansowego do spółki „Ośrodek Sportu i Rekreacji” Spółka z o.o. ul. Warszawska 17.


Przewodniczący przystąpił do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2004.


W wyniku głosowania Komisja Finansów i Gospodarki jednogłośnie wydała pozytywną opinię w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na rok 2004.


p. K. Siniło – przedstawił zmiany ustawowe związane z projektem uchwały w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji niepublicznym szkołom.


Przewodniczący poprosił Członków komisji o przystąpienie do głosowania na tym projektem uchwały.


W wyniku głosowania Komisja Finansów i Gospodarki jednogłośnie wydała pozytywną opinię w sprawie szczegółowych zasad ustalania wysokości i udzielania dotacji niepublicznym szkołom.


p. K. Siniło – omówiła projekt uchwały dotyczącej przesunięcia środków między zadania z PFRON.
p. T. Zaborowski – czy nie można by zakupić jakiegoś sprzętu dla dzieci ze szkoły specjalnej w ramach PFRON-u.?
p. K. Siniło – uczniowie ze szkoły specjalnej rokrocznie wyjeżdżają na turnusy rehabilitacyjnej refundowane z PFRON-u.
Przewodniczący – przystąpił do głosowania nad projektem uchwały.


Komisja Finansów i Gospodarki jednogłośnie pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/85/2004 Rady Powiatu Tucholskiego z dnia 25 marca 2004 roku.


Przewodniczący – czy ktoś z Członków Komisji chciałby się wypowiedzieć co do pozostałych punktów w materiałach sesyjnych. W maju tego roku weszła nowelizacja ustawy oświatowej. Wprowadziła ona możliwość przekazania szkół leśnych i rolniczych odpowiednim resortom leśnictwa i rolnictwa. Jako grupa radnych wystąpiliśmy z projektem uchwały w sprawie przekazania szkoły leśnej resortowi leśnictwa. Konsekwencją tej uchwały jest druga o odłączeniu Technikum Leśnego z ZSL i A. Osobiście jestem zwolennikiem podjęcia także i tej drugiej uchwały. Po to, abyśmy przekazali ministerstwu czystą jednostkę z możliwością określenia kto zostanie w niej dyrektorem, stanu zatrudnienia. Będziemy mogli także określić statut tej szkoły. To nam daje możliwość narzucenia naszej woli. Zarząd zaś powinien zadbać o nabór do tej szkoły do trzech klas. Trochę żałuję, że akurat grupa radnych musiała wystąpić z taką propozycją, a nie Zarząd Powiatu. Zachęcam Zarząd, aby zechciał spojrzeć przez pryzmat tego co może osiągnąć szkoła, uczniowie i środowisko. Minister chce przejąć tylko siedem szkół z trzynastu, które były w jego władaniu przez rokiem 1999. Motywować nas do tego powinna sytuacja, jak będzie miała miejsce od 1 stycznia 2005 roku. Wówczas to Lasy Państwowe nie będą finansować dowozu uczniów na praktyki. Na dodatek pozytywne stanowisko w kwestii przekazania szkoły resortom podjęła Rada Pedagogiczna ZSL i A. W tej chwili nabór odbywa się do czterech klas. Z terenu powiatu jest tylko dwanaście osób reszta to młodzież spoza powiatu. Biorąc to wszystko pod uwagę stwierdzić należy, że lepiej będzie jeśli szkoły przekażemy resortom do prowadzenia. Będzie to dobre wyjście dla nas szczególnie pod względem finansowym. Chciałbym zachęcić Państwa Radnych, abyście pozytywnie zaopiniowali ten projekt uchwały.
p. A. Wegner – Zarząd Powiatu opiniując te dwa projekty uchwał stwierdził i to zaprezentowaliśmy wszystkim komisjom, że złożenie takiego wniosku powinno być podparte pewnym porozumieniem chroniącym w szczególności nasz powiat. Zarząd ze swej strony przedstawia intencje, gdyż do końca nie wiemy jak będzie wyglądała sytuacja. Spośród tych trzynastu powiatu, dwa nie chcą przekazać szkół leśnych. Powiaty, które mają u siebie szkoły leśne wystosowały pismo do ministerstwa z prośba o spotkanie i omówienie tej kwestii. Na razie wszyscy stoimy solidarnie na takim stanowisku, aby wynegocjować odpowiednie warunki dla tych powiatów, które mają już jakiś dorobek związany ze szkołą leśną. Dążyć będziemy do tego, żebyśmy jako powiat nie zostali pokrzywdzeni. W tej sprawie jest jeszcze wiele kwestii do wyjaśnienia.
p. T. Zaborowski – osobiście głosowałem przeciwko połączeniu tych szkół. Z tego co powiedział Pan Przewodniczący nie potwierdzenia na piśmie. Nie tego też w projekcie. Ta druga uchwała jest dalekosiężna i nie wiem czy na dzień dzisiejszy powinniśmy ją już podejmować. Pozostaje sprawa funkcjonowania tych dwóch szkół po przejęciu szkoły leśnej przez resort leśnictwa. Nie widzę przejęcia szkoły rolniczej przez resort rolnictwa. Znam projekt uchwały Zarządy z dodatkowymi uzgodnieniami. Jutro zostaniemy postawieni przez faktem wyboru między tymi dwoma projektami uchwał. Powinniśmy wypracować wspólne stanowisko, żebyśmy nie ośmieszyli się przed środowiskiem. Powinniśmy rozważnie podejmować kroki. Nasze sugestie w tym temacie zostały już przedstawione. Mamy jeszcze trzy miesiące do podjęcia decyzji o odłączeniu Technikum Leśnego z Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych. Zdaję sobie sprawę z tego ile pieniędzy w te szkołę włożyliśmy. Dziś proszę wszystkich o rozwagę. Jestem za podjęciem pierwszej uchwały, ale co do drugiej mam obawy.
p. M. Oller – czy Komisja Edukacji wypowiedziała się na ten temat?.
p. A. Wegner – zacytował opinię Komisji Edukacji.
Przewodniczący – chcę powiedzieć, że działania dotyczące przekazania szkoły powinny dotyczyć zarówno szkoły leśnej, jak i rolniczej. Ja osobiście lobbuję szkołę leśną, ale tutaj Pan Radny może zająć się szkołą rolniczą. Temat przekazania tych szkół powinien być cały czas rozważany. Nowelizacja ustawy oświatowej mówi o tym, że powiat ma przekazać szkołę. Nie ma tam zawartej intencji przekazania. Na Komisji Edukacji rozmawialiśmy, że przekazanie szkoły odbywać się będzie na drodze negocjacji. W tym projekcie uchwały ujęliśmy już brzmienie ustawy znowelizowanej. Przekazanie szkoły nastąpi w dniem podpisania porozumienia, a na zawarcie tego porozumienia mamy czas do końca września 2005 roku. W tej chwili podjęcie tej uchwały do niczego nas nie obliguje. Na razie chodzi o intencje przekazania szkoły ministrowi. My nie ustalamy i nie negocjujemy, tylko przekazujemy, że tak powiem „gotową” szkołę. Dlatego też proponuję, żebyśmy ustalili jej statut, stan zatrudnienia, ogłosili konkurs na dyrektora.
p. M. Mróz – mam kilka wersji tej samej uchwały. W tej nie wnikam merytorycznie w zasady przekazania szkoły. Widzę, że jest już grupa pięciu Radnych i Zarząd Powiatu, którzy chcą przekazać szkołę.
p. A. Wegner – w projekcie uchwały przedstawionym przez grupę Radnych mamy kategoryczny nakaz przekazania szkoły. Nie daje on Zarządowi żadnej szansy manewru. Ustawa jest na tyle płynna, ze nie wiadomo do końca o co chodziło ustawodawcy.
p. M. Mróz – po co i w jakim interesie powiat ma przekazać szkołę ministrowi. Częściową odpowiedź uzyskałem od Pana Przewodniczącego. Obawiam się, że szkoła rolnicza po odłączeniu się nie utrzyma. Wypadnie nam przecież 465 uczniów.
p. K. Siniło – odnośnie ilości uczniów odejdzie na nich tylko dotacja. Może powstać taka sytuacja, że Lasy Państwową upomną się o obiekty w których teraz mieści się ZSL i A. Nie wiemy jak będzie wyglądała sytuacja po przekazaniu szkoły ministerstwu. Czy te obiekty nadal będą w użytkowaniu powiatu, czy też będziemy musieli płacić czynsz.
p. M. Oller – okazją do tego była strategia oświaty.
Przewodniczący – dlaczego będzie dla nas lepiej po przekazaniu szkoły leśnej. Otóż po zmianie systemu oświaty prowadzi się taką politykę, aby w szkołach zawodowych nie uczyć bez łączności z przyszłym pracodawcą. Nikt ze Związku Powiatów Polskich nie wyda podręczników dotyczących nauczania na kierunkach leśnych. W Lasach Państwowych pracujemy na nowych wytycznych i nowych instrukcjach. Mam możliwość weryfikować ich aktualny zakres. Natomiast nauczyciele ze szkół leśnych nie uczestniczą w szkoleniach organizowanych Lasy Państwowe.
Starosta – ale to jest zła wola Lasów Państwowych.
Przewodniczący – uważam, że Lasy Państwowe są w stanie doposażyć klasopracownie dotyczące kształcenia leśnego. I dlatego widzę potrzebę, żeby się za tym opowiedzieć. W moim przeświadczeniu z projektem tej uchwały powinien wystąpić Zarząd Powiatu. Z pismem do nas wystąpił Minister Środowiska o przekazanie szkoły leśnej.
p. M. Mróz – co spowodowało, że Minister chce tylko siedem szkól. A nie te trzynaście, które miał we władaniu wcześniej?.
Przewodniczący – przyjęciu tej ustawy przeciwny był rząd i resort. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych jest skłonny przejąć siedem szkół.
p. J. Przybysz – padł tutaj zarzut, że Zarząd Powiatu nie wystąpił z projektem uchwały
o przekazaniu szkoły leśnej do prowadzenia resortowi środowiska. W tym budynku prowadzony jest wiele remontów. One tam będą też wykonywane kiedy szkoła przejdzie pod resort. Powiat starał się o środki na ten remont. Chcieliśmy dobra uczniów. Kto za to nam zwróci.
Przewodniczący – nie ukrywam, że potrzeby tej szkoły są znacznie większe. Ale my nie mam obowiązku wkładać pieniędzy w obiekty Lasów Państwowych.
p. A. Wegner – a co się stanie gdy koniunktura będzie zła i minister zażąda sprzedaży tego mienia. Jaki wtedy będzie mieli na to wpływ?.
Przewodniczący – ale na to nie mamy na to żadnego wpływu. Kiedy nawet będziemy dzierżawić te obiekty nie mamy na to żadnego wpływu.
p. A. Wegner – powiedziano nam, że w tych 7 szkołach przewidzianych jest tylko 200 absolwentów. Wyliczyć można z tego łatwo, że u nas będą tylko dwie klasy.
Przewodniczący – były u nas także takie lata kiedy mieliśmy tylko trzy ciągi klas, a były i takie, że jeden.
p. M. Mróz – czy jeśli powiat nie będzie miał technikum leśnego to będą z tego powodu jakieś konsekwencje.
p. A. Wegner – spowoduje to zmniejszenie subwencji.
p. M. Oller – w uzasadnieniu tej uchwały mamy wskazane, że 600 tys. zł z kredytu przypada na ZSL i A. W tym roku wzięliśmy kredytu 1.400,00 zł gdzie większość to znów ZSL i A. W strategii oświaty nie mamy zapisane co będzie w oświacie za pięć lat.
p. M. Mróz – właśnie w strategii nadal ujęte jest technikum leśne.
p. J. Przybysz – o tym, że szkołą leśna ma przejść pod resort nie wiedzieliśmy..
p. M. Mróz – jaki jest skutek finansowy tego?.
p. A. Wegner – dochód powiatu maleje.
Przewodniczący – wydatki również maleją.
p. M. Mróz – Pan Przewodniczący w tej kwestii pominął ekonomię.
Przewodniczący – bo ona tutaj nie ma znaczenia.
p. M. Oller – uważam, że jeśli szkoła odejdzie, to dla nas będzie lepiej.
p. M. Mróz – ale ze strategii wynika jednoznacznie, że za pięć lat w oświacie będzie lepiej.
Przewodniczący – kształcenie leśników jest drogie i jej koszt będzie cały czas rósł, a dodatkowo dochodzi do tego jeszcze koszt kształcenia praktycznego.
p. W. Metkowski – te  dwie uchwały są zbieżne, one mówią o tym samym, że chcemy przekazać szkołę do prowadzenia.
p. M. Mróz – myślę, że nie mamy co tutaj dyskutować, kierunek został określony.
Przewodniczący – mamy teraz czas do określenia szkoły i zapoznania rady rodziców z naszą decyzją.
Przewodniczący wobec braku dalszych pytań i uwag zamknął posiedzenie Komisji.



Na tym zakończono protokół.



Protokołowała:                                                                    Przewodniczący Komisji


Kinga Majer                                                                                Zbigniew Grugel


 

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół nr 24/2004
z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia
odbytego w dniu 15 listopada 2004 r.


Obecni na posiedzeniu wg listy obecności oraz p. Ewa Gierchowska – kierownik PCPR, p. Roman Nowakowski – dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej i Domu Dziecka w Tucholi, p. Andrzej Wegner – Starosta Tucholski, p. Wiktor Metkowski – Wicestarosta Tucholski, p. Jan Przybysz – członek Zarządu.


Tematyka posiedzenia:


1. Wypracowanie opinii do projektu uchwały w sprawie przekazania Technikum Leśnego.
2. Funkcjonowanie Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej. Realizacja programu dostosowawczego.
3. Analiza materiałów sesyjnych.
4. Sprawy bieżące.


Ad. 1.
Przewodniczący – stwierdził, że każdy przedstawiany przez grupę radnych projekt musi być zaopiniowany przez Zarząd Powiatu. Poprosił Zarząd o przedstawienie stanowiska do projektów uchwał znajdujących się w materiałach sesyjnych. Poinformował Komisję, że odbyło się posiedzenie Komisji Edukacji, na którym zgłoszono pewne propozycje.
p. A. Wegner – poinformował, Zarząd otrzymał projekty uchwał do zaopiniowania. Zarząd zaopiniował te projekty negatywnie, formułując jednocześnie własny projekt uchwały (w załączeniu do oryginału protokołu Komisji). 9 listopada z inicjatywy Związku Powiatów Polskich odbyło się spotkanie powiatów, które prowadzą szkolnictwo leśne. W tym czasie siedem powiatów otrzymało pisma Ministra Środowiska z intencją przejęcia. To zburzyło pewien harmonogram. Dyskusja toczyła się pomiędzy starostami ośmiu powiatów. Minister wystąpił o przekazanie prowadzenia szkoły z dniem 1 stycznia 2005 r. Jest to niezgodne z ustawą o systemie oświaty. Powiaty wyraziły opinię, że nie są zainteresowane tą formą przekazania. Szkoły prowadzone przez powiaty przez sześć lat przeszły pewne transformacje. Przygotowano wspólne stanowisko do Ministerstwa, aby przeprowadzić rozmowy ze wszystkimi powiatami, które po 1999 r. przejęły prowadzenie szkół leśnych od Ministerstwa. Bardzo niebezpiecznie brzmią głosy wśród leśników, że nauczycielom zawodu po przejęciu szkół będzie się bardzo dobrze wiodło. W rozmowach padła liczba, że co roku wszystkie siedem szkół ma kończyć 200 absolwentów leśników. Wychodzi z tego, że w każdej ze szkół będzie  po jednym oddziale technikum leśnego. Zarząd stwierdził, że zaproponowana treść § 1 uchwały przygotowanej przez grupę radnych jest zbyt jednoznaczna. Zarząd stoi na stanowisku, że należy przedstawić swoje warunki i zaproponował uchwałę intencyjną. Po odejściu uczniów Technikum Leśnego do resortu nastąpi spadek poziomu dochodów powiatu. Zobowiązania, które były zaciągane, miały być spłacone z subwencji oświatowej. W budżecie roku 2005 jest wzrost subwencji oświatowej o około 10 %. Zarząd uważa, że warunki zawarte w uzasadnieniu do projektu uchwały są bardzo ważne.
p. H. Matuszelańska – poinformowała, że Komisja Edukacji przyjęła uchwałę w sprawie przekazania Technikum Leśnego, która znajduje się w materiałach sesyjnych z poprawkami polegającymi na dopisaniu punktu mówiącego o załączniku, w którym znajdą się warunki przedstawione przez Zarząd. Pani Ziegler zaproponowała, aby do środy Komisje przedstawiły swoje uwagi odnośnie warunków, lub dodatkowe warunki. Komisja uznała też, że podejmowanie uchwały o odłączeniu Technikum Leśnego od Zespołu Szkół nie jest jeszcze konieczne i będzie wnosiła o wycofanie jej z porządku obrad tej sesji.
Przewodniczący – zaproponował, aby rozszerzyć punkt 2 o zapis: „W pracach zmierzających do przygotowania porozumienia uczestniczyć będą: Przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej oraz Przewodniczący Komisji Finansów i Gospodarki Rady Powiatu. Stwierdził, że warunek 1  jest dla Ministerstwa nie do przyjęcia i blokuje sprawę. Rozumie jednak, że chodzi tu o interes powiatu.
p. A. Wegner – stwierdził, że generalnie nie ma woli przekazania szkół. Decyzję o rozłączeniu szkół można podjąć do końca marca, a porozumienie może być dalej negocjowane. Osobiście jest przeciwny przekazaniu, bo jest to grabienie powiatu z kolejnych kompetencji.
Przewodniczący – stwierdził, że najlepiej byłoby, aby wszystkie powiaty wyraziły intencję współpracy.
p. W. Kroplewski – poinformował, że podpisał się pod projektem uchwały, bo od kilku lat występuje problem w oświacie. Jeżeli zostanie przedstawiony sensowny projekt budżetu, to będzie to jakiś argument. Wyobrażał sobie, że najpierw będzie uchwała intencyjna, negocjacje, a potem właściwa uchwała.
p. J. Przybysz – dziura oświatowa była niesamowita. Działania Zarządu były zdecydowane i okazało się, że można doprowadzić do zlikwidowania tego. W tym roku przyjęto w szkołach o 348 uczniów więcej, zagęszczono klasy. Budżety na 2005 r. zostały tak opracowane, że stanowią 10 % budżetu tegorocznego.
Przewodniczący – stwierdził, że każdy członek Komisji ma prawo zgłoszenia uwag, Komisja może również wyrazić stanowisko.


Przewodniczący zapytał, czy Komisja popiera projekt uchwały po poprawkach Komisji Edukacji. W wyniku głosowania 2 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 2 wstrzymujących, Komisja poparła projekt uchwały.
Ad. 2.
p. A. Wegner – poinformował Komisję, że od 1 stycznia 2005 r. zadania związane z Domem Dziecka stają się zadaniami własnymi Powiatu. Dochody własne na rok przyszły planowane są na poziomie tegorocznym. W województwie na utrzymanie dziecka jest rozrzut kosztowy od 1500 zł do 2800 zł. Powiaty chcą negocjować, aby rok 2005 był rokiem rozruchowym i aby nie zabierać dzieci z domów dziecka. Na spotkaniu dyrektor Myszkier omówiła też sprawy związane z Domem Pomocy Społecznej. Będzie tam dotacja wygasająca.
p. R. Nowakowski – omówił sytuację w Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej. Poinformował, że obecnie w DPS przebywa 46 osób, w tym 28 mężczyzn i 18 kobiet. Od kilku lat jest tendencja zwiększania się ilości miejsc męskich. Pensjonariuszami opiekuje się 26 osób zatrudnionych na 25,2 etatu. Przed przejęciem DPS przez powiat było 37 etatów. Jest to dom dla przewlekle somatycznie chorych. Na osobę w pokoju dwuosobowym przysługuje 6 m2, a w pokoju jednoosobowym 9 m2. W Domu trzeba jeszcze wygospodarować pokoje dla 8 osób. Stawka żywieniowa wynosi 5,50 zł. Ponadto Dom współpracuje z Bankiem Żywności w Chojnicach i uprawia własną działkę. Opiekę lekarską sprawuje doktor Osowska, która raz w tygodniu przyjeżdża do DPS. W DPS nie ma zatrudnionych pielęgniarek tylko opiekunki. Jednak 6 osób ma kwalifikacje pielęgniarskie. Na zespół terapeutyczno-opiekuńczy składa się dyrektor i czterech specjalistów, który opracowuje indywidualny plan wspierania. Społeczność domu zbiera się na spotkania dwa razy w miesiącu. Nie ma natomiast rady mieszkańców. Od lat co tydzień odbywają się zajęcia muzyczne i raz w miesiącu wyjazdy na kręgielnię oraz czytanie książek. Gdyby nie przeszkody materialne, standardy są bardzo dobrze realizowane. DPS zaproponował oszczędności, które pozwolą na zrealizowanie zadania dotyczącego windy osobowej. Jest też możliwość dofinansowania windy ze środków PFRON w wysokości 50 % czyli około 40.000 zł. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji. Pozostałe zadania są znacznie tańsze. Przygotowanie systemu przyzywowo-alarmowego według kosztorysu wyniesie 25.000 zł. Jest jednak propozycja wykonania systemu radiowego, który kosztowałby około 3.000 zł. DPS nie zajmował się jeszcze sprawą systemu alarmowo-przeciwpożarowego. Szansą na przetrwanie domu byłoby utworzenie oddziału dla chorych psychicznie.
p. H. Matuszelańska – zapytała, czy jest możliwość przyjmowania osób odpłatnie np. kiedy rodzina wyjeżdża na urlop.
p. R. Nowakowski – odpowiedział, że nie ma takiej możliwości. Jednak zastanawia się nad możliwością założenia hospicjum w części budynku.


Przewodniczący podziękował za szeroką informację.
Ad. 3.
Przewodniczący – w sprawozdaniu z pracy Zarządu jest zapis mówiący o powołaniu zespołu do przyznawania środków z PFRON. Zapyta na sesji, dlaczego ten zespół został powołany i co wykazała kontrola.
p. H. Matuszelańska – zgłosiła wątpliwość czy te same osoby mogą być w zespole opiniującym wnioski i kontrolującym. Zapytała, czy były jakieś uchybienia.
p. Z. Kolczyk – odpowiedziała, że była to jednorazowa kontrola, ponieważ w innych powiatach było szereg nieprawidłowości.
p. E. Gierchowska – poinformowała, że pod kątem wydatkowania środków nikt niczego nie zarzucił. Dzisiaj odbyło się spotkanie komisji opiniującej. Osoba odpowiedzialna za realizację PFRON nie przygotowała na sesję uchwały. Jest konieczność podjęcia jej, dlatego zostanie dostarczona przed sesją.
Ad. 4.
Przewodniczący – chciałby zakończyć sprawę związaną z Powiatowym Zakładem Obsługi. Poinformował, że Komisje pozytywnie odniosły się do jego funkcjonowania. Uznano, że nie ma argumentów przeciwko dalszemu funkcjonowaniu.


Ustalono, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się 20 grudnia br.


Na tym protokół zakończono.


Protokołowała:                                                               Przewodniczący Komisji


Elżbieta Błaszczyk                                                             Henryk Krzywański


 



 

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

24

Protokół nr 24/2004
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 27 września 2004 r.


Obecni na posiedzeniu Komisji według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Regina Wrębel – Dyrektor Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych, p. Urszula Piotrowska – Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących, P. Stanisław Łangowski – Dyrektor Zespołu szkół Licealnych i Technicznych, p. Andrzej Dziurzyński – Dyrektor Tucholskiego Centrum Edukacji Zawodowej, p. Tomasz Okrzyński – Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu.


Tematyka posiedzenia:
1. Analiza naboru uczniów do szkół powiatowych. Organizacja roku szkolnego 2004/2005.
2. Analiza realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2004 r.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.


Ad. 1.
Przewodnicząca – otworzyła posiedzenie Komisji i powitała zaproszonych gości. Zapytała dyrektorów szkół czy oszczędności wynikające z projektów organizacyjnych odbywają się w granicach zdrowego rozsądku. Zapytała co można pozyskać z programów unijnych dla szkół
p. R. Wrębel – wszystkie oszczędności odbywają się zgodnie z literą prawa. Ze środków unijnych głównie pozyskuje się środki na pracownie komputerowe. Jej szkoła ma otrzymać dwie pracownie komputerowe.
p. A. Dziurzyński – Tucholskie Centrum Edukacji Zawodowej ma dostać 2 pracownie komputerowe. Już udało się pozyskać grant na szkolny ośrodek kariery w wysokości 13.000 zł na doposażenie stanowiska doradcy zawodowego.
p. S. Łangowski – poinformował, że jego szkoła również ma zagwarantowaną pracownię komputerową.
p. T. Okrzyński – szkoła specjalna również otrzyma pracownię komputerową.
Przewodnicząca – zapytała czy dyrektorzy otrzymali projekt strategii rozwoju edukacji. Poprosiła o ewentualne uwagi do strategii.


Dyrektorzy odpowiedzieli, że tak.
p. R. Wrębel – poinformowała, że w Zespole Szkół Leśnych i Agrotechnicznych klasy są bardzo liczne maksymalnie do 41 uczniów. Są trzy klasy po 40 uczniów. W pierwszych klasach jest po 30 – 34 uczniów. Szkoła nie jest do tego przygotowana. Nie wyklucza również negatywnych uwag rodziców.
p. J. Basta – zapytał czy w internacie jest dużo wolnych miejsc.
p. R. Wrębel – stwierdziła, że w internacie jest około 60 wolnych miejsc. W tej chwili w internacie mieszka 430 osób. W Kamienicy zmniejszyła się o 20 osób liczba mieszkańców i jest w tej chwili około 30 zamieszkujących.
p. S. Łangowski – w internacie Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych 1 piętro służy szkole, na drugim i trzecim piętrze mieszkają uczniowie dwóch szkół, a czwarte piętro wynajmowane jest studentom i dorosłym.
p. U. Piotrowska – stwierdziła, że powołanie gimnazjum powiatowego było bardzo dobrym pomysłem. Jednak zrobiono coś źle, bo w obwodzie szkoły wpisany jest teren całego powiatu.  W tym roku zgłosiło się do gimnazjum 120 chętnych, z tego miała przyjąć 60. 12 rodziców odwołało się do kuratorium i musiała przyjąć tych uczniów.
p. S. Łangowski – poinformował, że w jego szkole powstało społeczne liceum. Uczęszcza do niego 20 uczniów płacąc miesięcznie po 80 zł.
Przewodnicząca – zapytała w jakim celu utworzono to społeczne liceum.
p. S. Łangowski – 10 lat temu byli uczniowie, którzy po zasadniczej szkole zawodowej nie mogli się dalej kształcić. Znalazł wyjście w postaci szkoły niepublicznej. Od 3 lat prosił, aby licea ogólnokształcące znalazły się we wszystkich zespołach szkół. W związku z tym powstało liceum niepubliczne. Chciał, aby w ten sposób był wybór liceum.
Ad. 2.
Przewodnicząca – poprosiła, aby pani Skarbnik przedstawiła stopień realizacji budżetu za I półrocze.
p. K. Siniło – poinformowała, że uchwalony budżet powiatu Uchwałą Rady Powiatu z dnia 12 lutego 2004 r. wynosił po stronie dochodów i wydatków kwotę 27.140.768 zł. 9 uchwał zmieniających budżet spowodowało zwiększenie dochodów i wydatków o 435.602 zł. na dzień 30 czerwca dochody i wydatki wynosiły  27.576.370 zł. Stopień zaawansowania realizacji budżetu w wykonaniu dochodów wynosi 56,76 % a wydatków 54,51 %. W podstawowych źródłach dochodów uzyskano następujące wyniki:
– subwencja ogólna  – 10.993.222 zł;
– dotacje celowe  – 2.796.879 zł
– dochody własne  – 1.770.005 zł
Po stronie wydatków budżetowych najwyższy udział w całości wydatków przedstawia się następująco: wydatki bieżące – 95,5 % w tym wynagrodzenia 66,1 %, wydatki majątkowe 4,5 %. Wydatki inwestycyjne zrealizowano w kwocie 575.452 zł, co stanowi 28,4 % planu rocznego. Wydatki dotyczące oświaty zrealizowano w 59,36 %. W ubiegłym roku oświata zrealizowała wydatki w 59,10 %, a edukacyjna opieka wychowawcza 64,01 %.


Komisja postanowiła, że przedstawi następującą opinię: Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej po analizie wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za I półrocze 2004 r. w dziale 801 Oświata i wychowanie oraz w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza stwierdza, że wykonanie budżetu jest prawidłowe. W dziale 801 Oświata i wychowanie procentowe wykonanie dochodów z majątku wynosi 83,60 %, co wskazuje na osiągnięcie dochodów do końca grudnia w wymiarze większym od planowanego. Uzyskane dochody w dziale 854 Edukacyjna opieka wychowawcza dotyczą dotacji na pomoc materialną dla uczniów oraz fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli i emerytów i wykonane zostały w 99,34 %, zgodnie z zasadami przydziału tych środków. Przewidziana z planowanej subwencji kwota 6.685.340 zł, która powinna zabezpieczać potrzeby placówek oświatowych w I półroczu 2004 r. została przekroczona o 2.204.384 zł i wyniosła 8.889.724 zł. Deficyt ten zostanie pomniejszony o kwotę 284.751 zł – dochody z jednostek oświatowych oraz 158.887 zł – dotacje celowe, a pozostała część deficytu pokryta zostanie zaciągniętym kredytem. Przekroczenie progu 50 % spowodowane jest wypłaceniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego w I półroczu w 100 procentach i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w 75 procentach. Niepokój budzi w 79,21 procentach wykorzystanie środków w paragrafie 4260 – Zakup energii i brak zabezpieczenia środków na ten cel. W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego realizacja wydatków na poziomie 42,21 % nie budzi zastrzeżeń Komisji. W dziale 926 – Kultura fizyczna i sport niskie wykonanie budżetu wynika z terminarza imprez odbywających się w drugim półroczu (szczególnie w okresie wakacyjnym).
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych:
” projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXVI/147/2000 w sprawie regulaminów określających niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie Powiatu Tucholskiego dodatków do wynagrodzenia  i nagród
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
” projekt uchwały w sprawie utworzenia środka specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Tucholi
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
” projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2004 r..
Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
” projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
Komisja uważa, iż przedstawiony projekt statutu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Tucholi wymaga zmian w paragrafach: 7, 67, 71, 73 i zaleca wniesienie autopoprawek.


Na tym protokół zakończono.


Protokołowała:                                                               Przewodnicząca Komisji


Elżbieta Błaszczyk                                                                    Anna Ziegler

Informacje

Rejestr zmian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>